Moussaka med sojafärs

Styrkelabbets kostscheman volym två är en dyrgrip, på många sätt. Ur den har vi i dag lagat och serverat Moussaka med sojafärs. Att det blir så mycket mat vid varje servering hade vi inte räknat med och boken har bevisat sig ännu en gång: bra mat ska och kan vara både god och mättande – även i ett kostschema med kalorirestriktion! Rätten är vegetarisk och ger cirka 600 kcal (2000 kcal dagligt intag – vegetariskt). Utmärkt i lunchlådan och till helgens lunch eller middag!

Recept

Detta är helt klart en favorit och vi har nu tillagat den vid 2 tillfällen. Vid andra tillfället tillsatte vi en stor klyfta vitlök vilket inte borde påverka kcal-mängden nämnvärt men ger det där lilla extra i form av smak. Notera att kalorimängden gäller vid receptet nedan.

150 g fryst sojafärs
109 g aubergine
200 g potatis
200 g (ca 2 dl) krossade tomater
40 g mozzarella med 20% fett
Oregano, salt och peppar.

Stek färs med tomat och kryddor. Tillsätt vatten vid behov.

Tvätta potatisen och skär i skivor. Lägg potatisskivorna i botten av en ugnsfast form. Skär auberginen på längden och lägg hälften av denna
på potatisen.

Fördela färsen jämnt över auberginen och toppa med de aubergineskivor som är kvar.

Gratinera i ca 40[-50] min på 200°C (stickprov rekommenderas). Fördela mozzarellan över moussakan och gratinera när det återstår cirka 10 min.

Om boken

Boken har precis släppts och finns att köpa på styrkelabbet.se. Den har totalt 30 kostscheman med tio näringsberäknade kostscheman för blandkost, vegetarisk kost respektive vegankost.

Boken inleds med ett förord av Philip Wildenstam, som på ett humoristiskt och avväpnande vis berättar om sina egna tankar kring viktförändringar. Det har inte varit enkelt för honom, tycks det som. Inte för oss heller, ärligt talat. Det känns tryggt att läsa hans ord och vi möts av förståelse för våra egna tankar om vikt och mat. Syftet med boken är att ge verktyg du behöver för att avdramatisera mat och vad du väger för stunden, skriver Philip Wildenstam.

Precis som Philip råder vi dig till att läsa kapitlen om psykologin bakom ätandet, fysiologin bakom viktförändring och hur kostscheman kan användas för bäst utväxling av boken!

Styrkelabbets Kostscheman Volym 2 Näringsrik och god mat för dig som vill förändra din vikt (Sierra De Goldsmith och Daniel Richter (Styrkelabbet AB)



Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*