Loading...

Styrkemuffins med blåbär

Lyfter man tungt, jobbar hårt och lever livet så kan det vara bra med ett mellanmål. I dag fortsätter vi med recept ur styrkelabbets kostscheman volym 2 och bakar oss styrkemuffins. I blandkostschemat för 2000 kcal så är ett av alternativen dessa söta styrkemuffins. Regeln: är de små så får man ta två, bejakas av Styrkelabbet, tycks det som. Vi håller med!

Gyoza – stekta dumplings

Vi fortsätter på det japanska temat och serverar gyoza. Gyoza är en typ av dumpling som steks i majsstärkelse. Gyoza kan fyllas med såväl vegetarisk fyllning som med köttfyllning. Vi valde att använda oss av blandfärs som kryddades upp med färsk ingefära, vitkål och salladslök.

Sushi

Vi gjorde en av favoriträtterna helt själva! För oss är det sushi. Kock-Patrik – Mickes barndomvän – höll en kurs för oss. Till sushi fungerar såväl Champagne som Sake!

QX

Ramen i januari

Vi serverar ramen, den japanska nudelsoppan. Med buljong och vetenudlar som bas kan ramen toppas med nästan vad som helst: grönsaker, ägg, kött, fågel, eller fisk. Endast fantasin sätter gränser!

Fisk- och räkgratäng

Efter en strålande tacksägelsemiddag hos vänner blev det en hel del potatismos över. Såklart ska moset inte förspillas. Därför blev det en fisk- och räkgratäng! Serveras gärna med ett Jacquère som har hög fruktsyra och friska inslag av äpple och kryddor!

Lunchtortilla

Fredag – äntligen! Efter en lång vecka vill vi ha något enkelt att laga. Vi gjorde ett gäng med tortillas med ost och färs, som är bra till såväl middag som lunch. Gör många och spar, så har du färdig helglunch. Bara att värma på!